Inovativní program doplňujícího
pedagogického studia
(tzv. pedagogické minimum)
Co je to za program
Je určen absolventům vysokých škol, kteří chtějí učit děti na druhém stupni základní školy nebo na střední škole, ale chybí jim potřebné pedagogické vzdělání. Program realizujeme již po deváté. Od školního roku 2024 nabízíme jeho inovovanou verzi v rozsahu 300 hodin. To je stejná časová dotace, jakou mají jiná doplňující pedagogická studia. Náš studijní program klade důraz na reflektovanou praxi a na výuku opravdu všech žáků, včetně těch se sociálním znevýhodněním.
Získáte sebevědomí učit
Příležitost objevit své silné stránky v roli učitele pod vedením průvodců a provázejících učitelů. Prostor v praxi ověřovat, jak se učitelské kompetence daří rozvíjet.
Prožijete smysluplnou praxi
INTENZIVNÍ, RŮZNORODÁ, REFLEKTOVANÁ. Každý týden ve škole, ve společnosti provázejícího či uvádějícího učitele, postupně na dvou školách.
Stanete se součástí komunity zapálených
Sdílejte nadšení pro věc s dalšími motivovanými studenty i zkušenými učiteli! Získejte přístup
k nejlepším odborníkům a špičkovému
know-how z České republiky i ze světa.
Načerpáte inspiraci od nejlepších
Zkušení praktici, spousta sdílení a rozebírání konkrétních situací z výuky, propojení praxe
s teorií, mezinárodní know-how a exkurze do českých škol.
Získáte oprávnění učit
Program realizuje Učitel naživo s partnerskými vysokými školami na základě vzájemné smlouvy. Program je akreditovaný u MŠMT, jeho plný název je "Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy, Učitel naživo". V kombinaci s magisterským titulem z vašeho oboru vás bude opravňovat učit na 2. stupni ZŠ nebo na SŠ. Rozhodnutí o akreditaci ke stažení (VŠMVZ). Rozhodnutí o akreditaci ke stažení ((UKH)
Naučíte se pracovat se všemi dětmi
V programu získáte nástroje, které vám umožní obstát i ve třídě, kde jsou výuka a chování dětí náročné. Děti, které nejvíc potřebují naši pomoc, se často nacházejí v náročných třídách.
Přihlašování do programu skončilo 2. března. Další přijímací řízení bude opět za rok. Zůstaňte v obraze
Čím je program výjimečný
Program staví na základech nejlepšího světového i českého know-how v oblasti vzdělávání učitelů - UCL Institute of Education, Teach First, Boston Teacher Residency, Klinický rok na Univerzitě Pardubice a další.
Tím dává absolventům nejlepší přípravu na reálné výzvy učitelské profese. Poměr praxe ve školách je 50 %.
Věříte v potenciál dětí. Uplatňujete partnerský přístup při vedení dětí a třídy – více vedete a méně řídíte, úspěšně řešíte konflikty, vedete děti k odpovědnosti za jejich chování a učení. Poskytujete dětem konstruktivní popisnou zpětnou vazbu. Vzbuzujete v dětech důvěru, že jim dokážete být partnerem na jejich cestě vzděláváním.
Ta se vzájemně podporuje a šíří moderní přístupy k výuce, které reagují na výzvy současné doby s důrazem na kritické myšlení, spolupráci, samostatnost a sebepoznání.
Co zažijete
Výukové bloky, reflektivní semináře a setkání oborových skupin (150 hodin)
Program začíná třídenním zahajovacím institutem. Další celodenní výukové bloky se konají zhruba jednou za dva měsíce o sobotách. V těchto blocích získáte důležité znalosti a rozvinete dovednosti potřebné pro efektivní a úspěšnou výuku, která má pozitivní dopad na pokrok všech žáků. Naši vzdělavatelé vás budou přímo učit a modelovat klíčové postupy, přičemž dbáme na to, aby výuka byla responzivní. To znamená, že budeme pravidelně kontrolovat vaše porozumění a poskytovat podporu při případných potížích, abyste byli schopni aplikovat získané znalosti v praxi.
Výukové bloky odrážejí naše vysoká očekávání: bezpečné prostředí a úspěch pro všechny. Další součástí programu jsou reflektivní semináře a setkání oborových skupin, které se konají jednou až dvakrát měsíčně ve čtvrtek večer. V rámci těchto seminářů budete pod vedením vzdělavatelů reflektovat své zážitky a poznatky z praxí, pracovat na vlastních rozvojových cílech a prohlubovat své znalosti. Tyto semináře jsou doplněny o pravidelné opakování a nácvik vybavování z paměti, aby se zajistilo hluboké porozumění a předcházelo zapomínání.
Program Učitel naživo plus tedy nabízí komplexní a intenzivní výuku, která vám pomůže stát se úspěšnými a efektivními praktikanty ve třídě, přičemž se zaměřujeme na vysokou kvalitu vzdělávání a podporu všech studentů.
Praxe na školách (150 hodin)
V prvním roce studia vám studijní oddělení zajistí praxi na základních a středních školách v Praze a okolí, kde budete učit dvě hodiny týdně, a to buď samostatně, nebo v tandemu. Další dvě hodiny týdně budou věnovány společnému plánování a reflexi. Celkem tedy strávíte na škole čtyři hodiny týdně plus dvě hodiny přípravou.
Praxe zahrnuje nejen výuku žáků, ale také spolupráci s kolegy a vzájemnou zpětnou vazbu. V rámci své studijní jednotky budete společně plánovat, aplikovat poznatky, vyhodnocovat dopad výuky a tento proces stále zdokonalovat.
Ve druhém ročníku budete za svou výuku nést plnou odpovědnost. Na konci prvního ročníku si najdete školu, kde budete učit minimálně 5 hodin týdně na druhém stupni ZŠ nebo na SŠ. Školu si můžete vybrat podle svých preferencí, ale musí zde být alespoň 15 % žáků se sociálním znevýhodněním.
Na praxi budete dále rozvíjet své dovednosti v práci s heterogenními třídami. Budete pracovat ve dvojici s dalším spolužákem, s nímž se budete vzájemně navštěvovat, plánovat a reflektovat výuku. Podpoří vás také zkušený mentor.
Nedílnou součástí praxí jsou také celodenní exkurze do inspirativních škol v Praze i mimo ni, které odpovídají profilu programu. Za dobu konání programu absolvujete tři exkurze.
- Mít chuť (se) učit.
- Být v souladu s hodnotami a pojetím programu Učitel naživo.
- Ukončené magisterské studium (titul Mgr./Ing./MgA. a podobně), kterému svým charakterem odpovídá některý z předmětů vyučovaných na 2. stupni ZŠ nebo SŠ.
- Zatím nezískaná pedagogická kvalifikace. (Program si klade za cíl připravovat budoucí učitele na jejich dráhu a není v této chvíli určen učitelům, kteří již získali kvalifikaci a chtějí své kompetence ještě zdokonalit.)
- Chuť pracovat s žáky se sociálním znevýhodněním
- Ochota a dovednost překonávat překážky, protože učení může být náročné.
- Schopnost nakládat efektivně s časem a ochota ho investovat do praktické a teoretické části studia. Program klade nárok na skloubení studia, práce a osobního života
- Záměr učit alespoň na úvazek 0,5 na 2. stupni základní školy nebo na střední škole.
Přijímací proces
1. kolo
Vyplňte online přihlášku, ke které přiložíte životopis a motivační dopis. Na základě zaslaných materiálů bude rozhodnuto o vašem postupu do 2. kola.
2. kolo
Ve druhém kole se naživo sejdeme v Praze. Poprosíme vás, abyste si na přijímací řízení vyhradili celý den. V jedné části nám představíte svůj přístup k výuce a v druhé části budeme debatovat o palčivých pedagogických problémech. Příprava na 2. kolo a vytvoření materiálů vám může zabrat několik hodin.
Program je určen pro absolventy VŠ oborů, které svým charakterem odpovídají některému z přírodovědných předmětů, humanitních předmětů, cizích jazyků nebo předmětů zaměřených na výchovu (hudební, výtvarnou, dramatickou nebo tělesnou) vyučovaných na 2. stupni základní školy nebo na střední škole. Předpokladem pro studium je, že student už disponuje kompetencemi vybraného oboru, který chce vyučovat, a zároveň přijímá zodpovědnost za seberozvoj ve vybraném oboru (např. pokud chcete učit angličtinu, musíte mít osvědčení na úrovni státní zkoušky a zároveň chuť si jazykovou znalost nadále zdokonalovat).
Předpoklady k tomu, jaké předměty můžete vyučovat s vaší kvalifikací si můžete ověřit na přehledné stránce naší spřátelené organizace Začni učit zde.
Uchazeč, jehož hledáme, by zároveň měl projevovat chuť na sobě pracovat v oblastech, které jsou důležité v práci s dětmi se znevýhodněním - jmenovitě: ochota se učit a reflektovat sebe v roli učitele, houževnatost tváří v tvář překážkám a neúspěchům a přijetí odpovědnosti za vzdělání dětí ve třídě.
Osvědčení o úspěšném absolvování získáte, pokud:
- absolvujete vzdělávací bloky i praktickou část v plném rozsahu
- absolvujete praktickou část v plném rozsahu
- plníte průběžné úkoly z jednotlivých vzdělávacích bloků
- splníte minimální počet hodin přímé praxe (kdy přímo učíte) a další náležitosti praxe, jako jsou exkurze na školy
- úspěšně splníte souhrnné zkoušky ze čtyř studijních oblastí (např. formou rozboru videoukázky z vaší výuky)
- sepíšete a obhájíte tzv. pedagogickou výzvu, tj. závěrečnou práci v rozsahu cca 30 normostran, ve které student propojuje svou zkušenost z praxe s teoretickými poznatky a odbornou literaturou, přičemž vychází z průběžných úkolů
- úspěšně splníte závěrečnou zkoušku před komisí
V prvním roce studia 1 necelý den v týdnu na praxi – cca 110 h, možno rozložit i do více dní, domlouvá student dle rozvrhu na škole (tj. každý rok jinak). Praxe probíhají na školách v Praze a okolí.
Ve druhém roce studia praxe probíhá na vámi vybrané škole s podílem žáků se sociálním znevýhodněním alespoň 15 %, kde budete zaměstnáni, minimálně v rozsahu 5 hodin týdně.
- 1× za 14 dní večerní reflektivní seminář nebo společné oborové setkání (všední den 16:00–18:00)
- 5 sobotních setkání v prvním roce (sobota 9:00–17:00)
- 5 sobotních setkání v druhém roce (sobota 9:00–17:00) (včetně závěrečných zkoušek)
- 1 prodloužený třídenní blok v prvním roce
Do časových nároků je potřeba přičíst vlastní přípravu na praxe - především plánování hodin (může se pohybovat od 1 do 3 hodin týdně) a zhruba 1 hodina samostudia týdně (zpracování úkolů, četba odborné literatury apod.).
V průběhu programu mohou být některé bloky nahrazeny e-learningem.
Reflektivní semináře a víkendové bloky probíhají v Praze, praxe v 1. ročníku na tréninkových školách v Praze a okolí.
Třikrát za studium vás čeká celodenní exkurze po zajímavých českých školách.
Tým programu
VZDĚLAVATELÉ
Naši vedoucí lektoři programu, vzdělavatelé, patří ke špičce ve svém oboru. Vedou výuku a pečují o skupinu studentů po celou dobu programu podobně jako třídní učitel o třídu na základní nebo na střední škole.
HOSPITAČNÍ TÝM
Kromě výše uvedených průvodců zajišťují hospitaci další odborníci. Cílem hospitace je podpořit studenta v hledání jeho silných stránek, o které může opřít svou učitelskou praxi. Zároveň pomáhá studentovi odkrýt problematické oblasti, a společně se studentem navrhuje, jak s nimi dále pracovat, aby se studentova praxe dařila.
MENTOŘI
Mentoři programu podporují provázející učitele v jejich práci se studenty na praxích, hospitují ve vyučovacích hodinách vedených studenty a podporují spolupráci studentů a učitele na praxi.
Provázející učitelé našich studentů

Staňte se provázejícím učitelem
Chci inspirovat a být inspirována. Chci sdílet, co a jak učím. Chci být součástí společenství, ve kterém sdílíme zkušenosti.
Proto jsem provázející učitelka.
"V programu Učitel naživo je pro mě nejdůležitější a nejinspirativnější to, že sama dál rostu. Každá studentka a každý student mi ukázali možnost něco dělat jinak, novou cestu, kterou někdy člověk v zajetých kolejích nevidí."
Kateřina Círová, provázející učitelka programu
Klub absolventů

Programem to nekončí! Naším cílem je v Učiteli naživo vytvářet učící se komunitu studentů a studentek, kteří se budou nadále navzájem inspirovat během své profesní kariéry a nacházet mezi sebou oporu.
Proto vznikl Klub absolventů a provázejících učitelů, v němž se začínající učitelé nadále jednou za 14 dní potkávají a dále se rozvíjejí. Setkání mají pestrou podobu – část z nich vedou naši zkušení lektoři na vybraná témata dle potřeb absolventů, část vedou absolventi sami a slouží k reflexi výuky a sdílení dobré praxe.
Absolventi jsou důležitými ambasadory našeho programu a jsme s nimi dlouhodobě v kontaktu. Podporujeme je a sledujeme, jak se jim daří.
Program Učitel naživo je finančně podpořen nadačním fondem Villum.
